Установка драйвера adb на компьютер. Установка и использование ADB и fastboot. Команды для работы с ADB. ADB для Android — что это такое

Утилиты ADB и Fastboot входят в состав комплекта разработки Android SDK (не стоит путать с Android Studio и уж тем более скачивать ее громоздкий установочный файл, если вы, конечно, не собираетесь заниматься разработкой под Android). ADB является инструментом для отладки, который позволяет получить доступ к консоли Андроид с компьютера (подробнее →) подключив гаджет к ПК по USB. При этом должна быть включена отладка. Fastboot предназначена для работы с устройством, когда то загружено в одноименном режиме (если такой есть на вашем аппарате).

При помощи ADB можно управлять смартфоном/планшетом с компьютера: сделать бэкап приложений, сбросить графический пароль, записать скринкаст, перевести смартфон в режим Recovery и многое другое. Кроме того с ADB можно работать и через Wi-Fi. Для этого на вашем устройстве должны быть получены root-права, а также понадобится специальное приложение, осуществляющее подключение к компу по сети. Например, ADB Wireless либо WiFi ADB. Но это уже материал для отдельной статьи.

Используя Fastboot, вы сможете устанавливать прошивки, кастомные Рекавери (TWRP или CWM), разблокировать Bootloader (на аппаратах HTC, Motorola, Sony, Nexus, Huawei, последних LG он заблокирован), очищать разделы системы.

Как установить ADB и Fastboot: инструкция

1. Первым делом переходим на официальный сайт, откуда можно скачать Android SDK: https://developer.android.com/studio/index.html. Спускаемся вниз страницы к разделу «Get just the command line tools» и выбираем загрузку архива для windows.

2. Скачиваем его и разархивируем в корень Диска «C:».

3. Также необходимо загрузить Java Development Kit с официальной страницы. Перейдите на нее, выберите «JDK», согласитесь с лицензией, отметив нужный пункт и скачайте версию, соответствующую разрядности вашей системы.

После этого установите скачанный пакет.

4. Затем вернитесь к папке c Android SDK, откройте «tools» и запустите «android».

Отметьте пункт «Android SDK Platform-tools» (а также «Google USB driver», если у вас устройство Nexus) и нажмите «Install Packages».

Про установку драйверов для других аппаратов читайте ниже.

5. Выберите «Accept License» и нажмите «Install».

6. Мой лог показал, что в процессе установки возникла ошибка. Но в итоге все завершилось успешно.

По завершении выполнения вышеописанных действий в папке «tools_версия-windows» появится «platform-tools», а в ней будут интересующие нас «ADB» и «Fastboot».

Устанавливаем драйверы ADB и Fastboot под windows

Чтобы компьютер корректно распознавал смартфон либо планшет, необходимо загрузить драйвер USB:

Существуют различные универсальные установщики ADB драйверов (к примеру, этот: http://adbdriver.com/downloads/) – ими тоже можно пользоваться, например, когда по какой-то причине не удалось установить официальное решения.

Если для вашей модели идет драйвер без установщика, придется выполнить следующие действия:

1. Зайдите в «Панель управления» → «Диспетчер устройств». В windows 10 достаточно нажать правой кнопкой мышки по меню «Пуск» и выбрать «Диспетчер устройств».

2. Найдите в списке девайс для которого нужно установить драйверы. Клацните правой кнопкой мышки и нажмите «Обновить драйверы».

Как видите, компьютер корректно распознает мой планшет Nexus 7. Если ваш ПК определяет смартфон неправильно или напротив устройства стоит желтый треугольник с восклицательным знаком внутри, «ручная» установка драйверов Android для вас обязательна.

3. Выберите пункт «Выполнить поиск драйверов на этом компьютере».

4. Укажите путь к папке с драйверами на ПК.

Дождитесь завершения установки и затем заново подключите гаджет к компьютеру по USB.

Как начать работать с Fastboot и ADB

Работа с ADB или Fastboot осуществляется из командной строки, зайти можно двумя способами:

Способ 1: Правой клавишей мышки клацните на «Пуск» и выберите «Командная строка (администратор)». Далее при помощи команд нужно перейти к папке с ADB и Fastboot (после ввода каждой нажимайте «Enter»).

Чтобы вернуться в корень диска «C:\», используйте:

Благодаря этой команде открываем нужную папку:

В моем случае получилось так:

cd \tools_версия-windows\platform-tools

Путь к Fastboot и ADB указан, теперь можно работать с ними из консоли.

Способ 2: Зайдите в папку «tools_version-windows», затем, удерживая «Shift», клацните правой кнопкой мыши по пустому месту и выберите пункт «Открыть окно команд».

Введите следующее, чтобы проверить как ПК видит Android:

Не забывайте, что для работы с ADB должна быть включена отладка по USB! Больше полезных команд вы найдете в прошлой статье, ссылка есть в начале данного поста.

4idroid.com

Что такое ADB.

Как установить ADB.

После установки драйверов в диспетчере устройств появится новое устройство «ADB Interface» и мы можем убедиться в этом открыв его, нажав правой клавишей мыши по иконке «Компьютер» -> «Свойства» -> «Диспетчер устройств»

Как запустить ADB

  • android планшет
  • root права
  • программы для android
  • прошивка

www.4tablet-pc.net

Программа adb. Установка и настройка системы. Инструкция

Практически каждый владелец Android устройства, который решил улучшить своего любимца путем замены прошивки или ядра операционной системы, сталкивается с программой adb.

Для большинства новичков именно эта программа становится непреодолимым препятствием и мы сегодня расскажем вам, как установить и начать работу с этим замечательным приложением, которое поможет вам, например, получить root права на вашем устройстве, прошить новую версию Android или даже восстановить ваш телефон или планшет к первоначальному состоянию после неудачного вмешательства в систему.

Так что же такое ADB, полюбившийся всем моддерам и хакерам, где его взять, и зачем он нам нужен?

Что такое ADB.

Аббревиатура ADB расшифровывается как Android Debug Bridge (отладочный мост Андроид). ADB является составной частью Android SDK, который можно скачать отсюда.

Так как операционная система Android является разновидностью Linux, для ее настройки часто возникает необходимость работы через командную строку. Конечно, существуют программы – эмуляторы терминала, которые позволяют выполнять команды прямо на устройстве но, во-первых, на маленьком экране телефона делать это неудобно, а во-вторых, иногда требуется доступ к устройству через компьютер, и в этих и многих других случаях программа adb просто незаменима. Программа adb устанавливает связь между устройством и компьютером и позволяет прямо на компьютере выполнять различные манипуляции с системой Android.

Как установить ADB.

Прежде всего, рекомендуем вам скачать самую последнюю версию Android SDK, на момент написания этого руководства доступна версия r11, на ее примере построено все дальнейшее описание, и в более ранних версиях, местоположение необходимых программ после установки SDK, может отличаться от описанного здесь.

1. Скачиваем Android SDK, его можно найти по ссылке указанной ранее. Имеется несколько разновидностей SDK, для Microsoft windows, Mac OS и Linux.

Нам потребуется разновидность для Microsoft windows. И здесь есть два варианта – скачать установщик или zip архив с Android SDK. Установщик нам не нужен, тем более он не позволит установить SDK в windows 7, и поэтому скачиваем zip архив.

В архиве находится папка android-sdk-windows, которая и содержит сам SDK. Распаковываем ее на компьютер. В нашем примере, мы разместили папку в корне диска С. Если вы сделаете то же самое, путь к SDK будет у нас такой: C:\android-sdk-windows

В более ранних версиях SDK внутри этой папки в папке tools располагалась нужная нам программа adb, но позднее она была перемещена разработчиками в папку platform-tools.

Однако, если вы зайдете в эту папку, вы не найдете внутри нее программу adb, поэтому переходим к следующему этапу установки.

2. Устанавливаем SDK Platform Tools.Убеждаемся, что наш компьютер подключен к интернету и запускаем находящуюся в папке android-sdk-windows, программу SDK Manager. После запуска программы появится такое окно:

Нам нужно скачать и установить Android SDK Platform-tools и Android SDK Tools.

С помощью двойного клика по пункту или нажатием на «Accept» и «Reject» отмечаем эти два пункта в списке и снимаем отметку со всех остальных пунктов, как показано на приведенном выше скриншоте. Затем нажимаем «Install» и ждем пока скачаются и установятся нужные нам компоненты.

Теперь мы имеем установленную adb на своем компьютере, но для работы с нашим телефоном или планшетом нужно будет установить их драйвер и для дальнейшего удобства с программой, неплохо было бы прописать путь к ней и другим компонентам в систему windows.

3. Если мы зайдем в папку C:\android-sdk-windows\platform-tools\ , то теперь сможем там обнаружить программу adb.

После этого, нам нужно отредактировать системную переменную PATH, чтобы каждый раз при запуске программы и вводе команд не набирать путь к программе, который выглядит так:

C:\android-sdk-windows\platform-tools\adb

Если вы ни разу не редактировали системные переменные, создайте точку восстановления системы, чтобы потом можно было вернуть ее в первоначальное состояние.

Если у вас установлена windows 7, клацаем правой клавишей мыши по ярлыку «Компьютер», выбираем «свойства» и в открывшемся окне выбираем «Дополнительные параметры системы».

Если у вас windows XP, клацаем правой кнопкой мыши по «Мой компьютер» и затем по «Свойства»

В следующем окне на вкладке «Дополнительно» нажимаем на кнопку «Переменные среды». В списке «Системные переменные» выбираем переменную «path» и нажимаем кнопку «Изменить…»

Откроется окно редактирования переменной, и в пункте «значение переменной» в самый конец строки, после точки с запятой добавляем путь к папке tools и папке platform-tools:

;c:\android-sdk-windows\tools;c:\android-sdk-windows\platform-tools;

(если в конце строки не было точки с запятой, добавьте её – каждый путь в этой строке должен отделяться от другого точкой с запятой)

Если вы установили Android SDK в другую папку, пропишите в конце строки ваш путь к папкам tools и platform-tools.

Установка драйверов устройства.

Некоторые устройства, например телефоны и планшеты компании Samsung имеют собственное программное обеспечение для синхронизации с компьютером, и если оно у вас установлено на компьютере, то драйвер устройства уже установлен у вас в системе.

Но для таких устройств, как Nexus One, которые поставляются без каких либо дополнительных программ и драйверов, для работы с Android SDK, драйверы установить необходимо.

Для этого идем в папку, в которую мы устанавливали SDK и запускаем SDK Manager.

Точно так же, как мы устанавливали Android SDK Platform-tools и Android SDK Tools, находим и выбираем в списке «Google Usb Driver package». Нажимаем «Install» и ждем пока программа скачает драйверы. Драйверы для 32 и 64 разрядной windows будут скачаны в следующую папку:

C:\1\android-sdk-windows\extras\google\usb_driver

Теперь можно установить драйверы для вашего устройства. Для этого в меню настроек телефона или планшета выбираем пункт «Приложения» (Applications), и в нем включаем «Отладка USB» (USB debugging).

Подключаем наше устройство к компьютеру. Компьютер обнаружит новое оборудование и предложит установить драйверы. Устанавливаем драйверы из папки, куда они были скачаны ранее.

После установки драйверов в диспетчере устройств появится новое устройство «ADB Interface» и мы можем убедиться в этом открыв его, нажав правой клавишей мыши по иконке «Компьютер» -> «Свойства» -> «Диспетчер устройств»

Кроме того, вы можете попробовать установить на компьютер универсальный ADB драйвер.

Как запустить ADB

Работать с программой adb лучше всего через командную строку windows. Для вызова командной строки на компьютере с windows XP, нажимаем «Пуск» и в поле ввода «Выполнить» набираем cmd и нажимаем «Enter».

На компьютере с windows 7, нажимаем «Пуск» и в поле ввода «Найти программы и файлы» набираем cmd и нажимаем «Enter».

Откроется окно командной строки, и для того чтобы, например посмотреть какие устройства у нас подключены к компьютеру, набираем в нем команду

Программа adb отобразит список устройств, подключенных в настоящий момент к компьютеру.

Как подключиться через Wifi к Android устройству для работы с adb - читайте adb через WiFi с помощью adbWireless. Инструкция.

Как работать с Adb с помпощью графического интерфейса, читайте: QtADB - простой способ подключения планшета или смартфона к компьютеру через ADB

  • android планшет
  • root права
  • программы для android
  • прошивка

www.4tablet-pc.net

Как установить и настроить ADB, Android Debug Bridge

ADB, Android Debug Bridge - это утилита командной строки входит в Android SDK от Google. С помощью данной утилиты можно: копировать файлы на устройство и обратно, устанавливать и удалять приложения, выполнять резервное копирование и восстановление, и многое другое используя команды.

Установка Java JDK и Android SDK

Перед установкой Android SDK нужно сначала установить комплект разработки Java от Oracle. Скачать JDK вы можете с сайта Oracle, даже если у вас 64ох разрядная система - вы всё равно скачивайте и устанавливайте для 32х.

После установки JDK - нужно скачать и установить Android SDK. Перейдя на страницу загрузки не нужно сразу ставить на закачку Android Studio, она весит больше 1ГБ, пролистайте страницу вниз и выберите Android SDK => на следующей странице поставьте галочку в поле "I have read and agree with the above terms and conditions" и нажимайте "Download"

Настройка Android SDK

Скачанный архив программы занимает около 200МБ, его нужно распаковать в удобное для вас место. Установка данной программы только и заключается в распаковке ее в удобное для вас место 🙂

Теперь откройте ту папку, которую распаковали и запустите файл SDK Manager => снимите все галочки, оставьте только Android SDK Platform-tools => нажмите Install 1 package...

В следующем окне нужно согласиться с лицензией - ставим галочку в поле Accept License, и нажимаем Install

В следующем окне пойдет загрузка, нужно будет дождаться надписи Done loading packages и нажать Close.

Включить отладку USB

На устройствах Android, чтобы использовать ADB - нужно включить "Отладка USB". Данная функция находится в настройках на вашем устройстве, в меню "Опции разработчика"

Проверьте ADB и установите драйвера устройства

Откройте папку с android sdk => открываем внутри папку platform-tools => в адресной строке вводим cmd и нажимаем Enter

Откроется командная строка в папке platform-tools, теперь чтобы проверить работу приложения ADB - нужно подключить устройство Android через шнур USB к компьютеру (отладка по USB на нем должна быть включена) => введите команду adb devices и нажмите Enter

Если устройство подключено и после введенной команды вы его не увидели в списке - нужно установить драйвера на него.

То есть, заходим на официальный сайт производителя вашего устройства => ищем через поиск свою модель => скачиваем драйвера => устанавливаем их на компьютер.

Вы также можете попробовать драйвера Google USB Driver, их можно скачать через Android SDK и подходят они к большинству устройств

Если вы хотите подключить устройство с помощью драйверов Google USB Driver, то скорее всего придется делать это вручную:

1.Заходим в диспетчер устройств (нажимаем клавиши Win+R и в появившемся окне вводим команду devmgmt.msc);

2.Подключите ваше устройство к компьютеру и посмотрите есть ли оно в списке диспетчера устройств. Если оно определилось как неизвестное устройство или с желтым знаком восклицания - нажмите на него правой клавишей мыши и выберите "Обновить драйверы"

3. Выбираем "Выполнить поиск драйверов на этом компьютере"

4. Нажимаем обзор и ищем папку ADB, драйвера в ней находятся по пусти \extras\google => выбираем и нажимаем "Далее"

После установки драйверов, можете еще раз проверить видно ли ваше устройство с помощью команды adb devices, как описывалось выше. Если данная команда показывает взаимодействие с телефоном или планшетом - вы можете начинать использовать ADB.

В следующих статьях рассмотрим различные команды для работы в ADB. Если есть дополнения - пишите комментарии! Удачи Вам 🙂

Для каждого мобильного устройства, нужно скачивать только те драйвера и файлы, которые предназначены именно ему. В противном случае, могут быть проблемы в работе вашего смартфона, а что еще хуже выход из строя. Поэтому будьте внимательны, при выполнении какого-либо действия со смартфоном.

Драйвер ADB (Android Debug Bridge) предназначен для смартфонов, который связывает устройство с компьютером, где возможно управлять его работой по средством командной строки.
Режим Fastboot предназначен, для сброса заводских настроек и установки прошивок на смартфон.

Полная пошаговая инструкция установки драйверов ADB/Fastboot драйверов под Windows

1/ Скачиваем драйвер ADB/Fastboot и устанавливаем его в корень диска C:\, создав папку с именем «Android».


2/ На смартфоне заходим в «Настройки» в раздел «Для разработчика». Как разблокировать эту опцию читаем .


3/ В разделе «Для разработчика» включаем «Отладку по USB» и «Отладку по ADB».


4/ Подключаем смартфон к компьютеру с помощью USB-кабеля.


5/ В нашем случае, наш смартфон не распознается. Мы заходим на компьютере в «Диспетчер устройств» и видим следующее:


6/ Кликаем правой кнопкой мыши на "ADB Interface", выбираем пункт «Обновление программного обеспечения».


7/ Выскакивает окно, где выбираем опцию «Выполнить поиск драйверов на этом компьютере».


8/ Открывается еще одно окно, где OC Windows предлагает нам указать путь поиска драйвера. Выбираем опцию «Выбрать из списка устройств на моем компьютере».


9/ В следующем окне ищем и выбираем опцию «Устройство Android».


10/ Открывается следующие окно, со списком установленных ранее на Windows драйверов.


11/ Если окошко пустое, то нажимаем снизу под списком опцию «Искать на диске». Идем в папку, куда мы устанавливали ранее драйвера ADB (C:\Android – в нашем случае), нажимаем OK.


12/ Все драйвера полностью установлены!


13/ Для того, чтобы проверить правильную установку драйверов, идем в нашу папку «Android», нажимаем комбинацию клавиш: Shift+правую кнопку мышки. В появившемся меню выбираем «Открыть командную строку». Далее в командной строке вводим команду«adb devices» .


14/ Если все сделали правильно, то на экране вы увидите следующее:


Для того, чтобы работать в режиме Fastboot проделываем все данные пункты заново, кроме 2 и 4 пунктов. Вместо этого просто заходим в Fastboot и подключаемся к компьютеру. Проверку проводим с помощью ввода команды «fastboot devices » в командную строку.

ADB FastBoot - отдельный компонент из пакета , позволяющий выполнять различные сервисные операции с подключенным к компьютеру портативным устройством на базе операционной системы Android. ADB команды универсальны и могут использоваться практически на всех девайсах за исключением тех, на которых они были заблокированы пользователем.

Конкретно инструмент FastBoot дает возможность выполнять "прошивку" смартфонов и планшетов. С его помощью можно установить обновление программного обеспечения из IMG файла, а также выполнить очистку системных разделов, перезагрузку при полном зависании системы и многое другое.

Установка и использование

Из-за отсутствия графическая оболочки (напоминаем - перед нами консольное приложение), работать с ADB FastBoot смогут только опытные пользователи. В первую очередь после загрузки и распаковки архива с приложением, требуется добавить обе программы (ADB и FastBoot) в раздел "Переменные среды". Чтобы сделать это необходимо перейти в Панель Управления Windows, далее обратится к разделам "Система и безопасность" - "Дополнительные параметры системы". После этого нажать на клавишу "Переменные среды" внизу открывшегося, выбрать пункт "Системные переменные" и указать путь к распакованной папке.

Если вы все выполнили правильно, то после открытия Командой строки и ввода команды "adb version" должна отображаться версия установленного компонента. В этом случае можно приступать к прошивке и выполнению прочих системных операций. Информацию об ADB-командах и их назначении вы можете найти на тематических форумах. Углубляться изучение данного вопроса в рамках этого обзора мы не будем. Вообще вместо работы с командной строкой "напрямую" рекомендуется использовать готовые GUI, вроде той же и прочих подобных программ.

Ключевые особенности

  • установка новых версий прошивки для Android устройств;
  • выполнение прочих сервисных операций;
  • необходимость выполнения сложной первоначальной настройки (при использовании отдельно от Android SDK);
  • отсутствие собственной графической оболочки (GUI);
  • совместимость со всеми версиями Windows.

Многие слышали о adb, многие пользовались adb и знают всю мощь консоли. Пришло время упросить и взаимодействие с данным функционалом посредством программы Adb Run. Узнать подробно можно в данном обзоре.

Суть программы Adb Run заключается в том, что многие пользователи которые пользуются adb использует типичные команды и действия, и она автоматизирует их и упрощает обращение пользователя в консоли.

Как видите программа имеет консольный вид и состоит на данный момент из 14 пунктов, управление в программе происходит так: переходы с меню в меню с помощью цифр, подтверждение выбора кнопка Enter

Инструкция-Обзор программы ADB RUN

Сейчас коротко изучим все пункты меню в программе Adb Run

1. Пункт Device attached? - проверяет подсоединен ли смартфон к ПК (не забудьте включить отладку по USB на Android устройстве)

2. Пункт Move - перемещение файлов с Android на ПК и ПК на Android. В данных пунктах заложены «типичные» варианты, так и ручная возможность управления.

3. Пункт Install Android App to Device - установка приложений на Android, возможны варианты установок сохранение данных, перемещение на карту памяти.

4. Пункт


7. Пункт Manual отвечает сам за себя, здесь можно вводить команды вручную, есть пункт который позволяет не вводить постоянно adb, а писать сразу команду, разблокировка Booltolader Nexus и устройств Sony

В дополнительном меню HTC Menu возможность - разблокировать bootloader HTC , получение S-OFF

8. Пункт Check Update проверка новой версии программы Adb Run

10. Пункт Memory and Partition позволяет узнать все о существующих блоках и разделах Android

Android SDK Platform-Tools is a component for the Android SDK. It includes tools that interface with the Android platform, such as adb , and systrace . These tools are required for Android app development. They"re also needed if you want to unlock your device bootloader and flash it with a new system image.

Although some new features in these tools are available only for recent versions of Android, the tools are backward compatible, so you need only one version of the SDK Platform-Tools.

Downloads

If you"re an Android developer, you should get the latest SDK Platform-Tools from Android Studio"s SDK Manager or from the sdkmanager command-line tool. This ensures the tools are saved to the right place with the rest of your Android SDK tools and easily updated.

But if you want just these command-line tools, use the following links:

  • Download SDK Platform-Tools for Windows
  • Download SDK Platform-Tools for Mac
  • Download SDK Platform-Tools for Linux

Although these links do not change, they always point to the most recent version of the tools.

Revisions

29.0.5 (October 2019)

  • adb
    • Slight performance improvement on Linux when using many simultaneous connections.
    • Add --fastdeploy option to adb install , for incremental updates to APKs while developing.

29.0.4 (September 2019)

  • adb
    • Hotfix for native debugging timeout with LLDB (see issue #134613180). This also fixes a related bug in the Android Studio Profilers that causes an AdbCommandRejectedException , which you can see in the idea.log file.

29.0.3 (September 2019)

  • adb
    • adb forward --list works with multiple devices connected.
    • Fix devices going offline on Windows.
    • Improve adb install output and help text.
    • Restore previous behavior of adb connect without specifying port.

29.0.2 (July 2019)

  • adb
    • Fixes a Windows heap integrity crash.
  • fastboot
    • Adds support for partition layout of upcoming devices.

29.0.1 (June 2019)

  • adb
    • Hotfix for Windows crashes (https://issuetracker.google.com/134613180)

29.0.0 (June 2019)

  • adb
    • adb reconnect performs a USB reset on Linux.
    • On Linux, when connecting to a newer adb server, instead of killing the server and starting an older one, adb attempts to launch the newer version transparently.
    • adb root waits for the device to reconnect after disconnecting. Previously, adb root; adb wait-for-device could mistakenly return immediately if adb wait-for-device started before adb noticed that the device had disconnected.
  • fastboot
    • Disables an error message that occurred when fastboot attempted to open the touch bar or keyboard on macOS.

28.0.2 (March 2019)

  • adb
    • Fixes flakiness of adb shell port forwarding that leads to "Connection reset by peer" error message.
    • Fixes authentication via ADB_VENDOR_KEYS when reconnecting devices.
    • Fixes authentication-when the private key used for authentication does not match the public key-by calculating the public key from the private key, instead of assuming that they match.
  • fastboot
    • Adds support for dynamic partitions.
  • Updated Windows requirements
    • The platform tools now depend on the Windows Universal C Runtime, which is usually installed by default via Windows Update. If you see errors mentioning missing DLLs, you may need to manually fetch and install the runtime package .

28.0.1 (September 2018)

  • adb
    • Add support for reconnection of TCP connections. Upon disconnection, adb will attempt to reconnect for up to 60 seconds before abandoning a connection.
    • Fix Unicode console output on Windows. (Thanks to external contributor Spencer Low!)
    • Fix a file descriptor double-close that can occur, resulting in connections being closed when an adb connect happens simultaneously.
    • Fix adb forward --list when used with more than one device connected.
  • fastboot
    • Increase command timeout to 30 seconds, to better support some slow bootloader commands.

28.0.0 (June 2018)

  • adb :
    • Add support for checksum-less operation with devices running Android P, which improves throughput by up to 40%.
    • Sort output of adb devices by connection type and device serial.
    • Increase the socket listen backlog to allow for more simulataneous adb commands.
    • Improve error output for adb connect .
  • fastboot :
    • Improve output format, add a verbose output mode (-v).
    • Clean up help output.
    • Add product.img and odm.img to the list of partitions flashed by fastboot flashall .
    • Avoid bricking new devices when using a too-old version of fastboot by allowing factory image packages to require support for specific partitions.

27.0.1 (December 2017)

  • adb: fixes an assertion failure on MacOS that occurred when connecting devices using USB 3.0.
  • Fastboot: On Windows, adds support for wiping devices that use F2FS (Flash-Friendly File System).

27.0.0 (December 2017)

  • Re-fixes the macOS 10.13 fastboot bug first fixed in 26.0.1, but re-introduced in 26.0.2.

26.0.2 (October 2017)

  • Add fastboot support for Pixel 2 devices.

26.0.1 (September 2017)

  • Fixed fastboot problems on macOS 10.13 High Sierra (bug 64292422).

26.0.0 (June 2017)

  • Updated with the release of Android O final SDK (API level 26).

25.0.5 (April 24, 2017)

    Fixed adb sideload of large updates on Windows, manifesting as "std::bad_alloc" (bug 37139736).

    Fixed adb problems with some Windows firewalls, manifesting as "cannot open transport registration socketpair" (bug 37139725).

    Both adb --version and fastboot --version now include the install path.

    Changed adb to not resolve localhost to work around misconfigured VPN.

    Changed adb to no longer reset USB devices on Linux, which could affect other attached USB devices.

25.0.4 (March 16, 2017)

  • Added experimental libusb support to Linux and Mac adb

To use the libusb backend, set the environment variable ADB_LIBUSB=true before launching a new adb server. The new adb host-features command will tell you whether or not you"re using libusb.

To restart adb with libusb and check that it worked, use adb kill-server; ADB_LIBUSB=1 adb start-server; adb host-features . The output should include "libusb".

In this release, the old non-libusb implementation remains the default.

    Fixed Systrace command line capture on Mac

25.0.3 (December 16, 2016)

  • Fixed fastboot bug causing Android Things devices to fail to flash

25.0.2 (December 12, 2016)

  • Updated with the Android N MR1 Stable release (API 25)

25.0.1 (November 22, 2016)

  • Updated with the release of Android N MR1 Developer Preview 2 release (API 25)

25.0.0 (October 19, 2016)

  • Updated with the release of Android N MR1 Developer Preview 1 release (API 25)

24.0.4 (October 14, 2016)

  • Updated to address issues in ADB and Mac OS Sierra

Terms and Conditions

1. Introduction

3. SDK License from Google

4. Use of the SDK by You

5. Your Developer Credentials

6. Privacy and Information

7. Third Party Applications

8. Using Android APIs

https://privacy.google.com/businesses/gdprprocessorterms/

10. DISCLAIMER OF WARRANTIES

11. LIMITATION OF LIABILITY

12. Indemnification

14. General Legal Terms

January 16, 2019

Download Android SDK Platform-Tools

Before downloading, you must agree to the following terms and conditions.

Terms and Conditions

This is the Android Software Development Kit License Agreement

1. Introduction

1.1 The Android Software Development Kit (referred to in the License Agreement as the "SDK" and specifically including the Android system files, packaged APIs, and Google APIs add-ons) is licensed to you subject to the terms of the License Agreement. The License Agreement forms a legally binding contract between you and Google in relation to your use of the SDK. 1.2 "Android" means the Android software stack for devices, as made available under the Android Open Source Project, which is located at the following URL: http://source.android.com/, as updated from time to time. 1.3 A "compatible implementation" means any Android device that (i) complies with the Android Compatibility Definition document, which can be found at the Android compatibility website (http://source.android.com/compatibility) and which may be updated from time to time; and (ii) successfully passes the Android Compatibility Test Suite (CTS). 1.4 "Google" means Google LLC, a Delaware corporation with principal place of business at 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, United States.

2. Accepting this License Agreement

2.1 In order to use the SDK, you must first agree to the License Agreement. You may not use the SDK if you do not accept the License Agreement. 2.2 By clicking to accept, you hereby agree to the terms of the License Agreement. 2.3 You may not use the SDK and may not accept the License Agreement if you are a person barred from receiving the SDK under the laws of the United States or other countries, including the country in which you are resident or from which you use the SDK. 2.4 If you are agreeing to be bound by the License Agreement on behalf of your employer or other entity, you represent and warrant that you have full legal authority to bind your employer or such entity to the License Agreement. If you do not have the requisite authority, you may not accept the License Agreement or use the SDK on behalf of your employer or other entity.

3. SDK License from Google

3.1 Subject to the terms of the License Agreement, Google grants you a limited, worldwide, royalty-free, non-assignable, non-exclusive, and non-sublicensable license to use the SDK solely to develop applications for compatible implementations of Android. 3.2 You may not use this SDK to develop applications for other platforms (including non-compatible implementations of Android) or to develop another SDK. You are of course free to develop applications for other platforms, including non-compatible implementations of Android, provided that this SDK is not used for that purpose. 3.3 You agree that Google or third parties own all legal right, title and interest in and to the SDK, including any Intellectual Property Rights that subsist in the SDK. "Intellectual Property Rights" means any and all rights under patent law, copyright law, trade secret law, trademark law, and any and all other proprietary rights. Google reserves all rights not expressly granted to you. 3.4 You may not use the SDK for any purpose not expressly permitted by the License Agreement. Except to the extent required by applicable third party licenses, you may not copy (except for backup purposes), modify, adapt, redistribute, decompile, reverse engineer, disassemble, or create derivative works of the SDK or any part of the SDK. 3.5 Use, reproduction and distribution of components of the SDK licensed under an open source software license are governed solely by the terms of that open source software license and not the License Agreement. 3.6 You agree that the form and nature of the SDK that Google provides may change without prior notice to you and that future versions of the SDK may be incompatible with applications developed on previous versions of the SDK. You agree that Google may stop (permanently or temporarily) providing the SDK (or any features within the SDK) to you or to users generally at Google"s sole discretion, without prior notice to you. 3.7 Nothing in the License Agreement gives you a right to use any of Google"s trade names, trademarks, service marks, logos, domain names, or other distinctive brand features. 3.8 You agree that you will not remove, obscure, or alter any proprietary rights notices (including copyright and trademark notices) that may be affixed to or contained within the SDK.

4. Use of the SDK by You

4.1 Google agrees that it obtains no right, title or interest from you (or your licensors) under the License Agreement in or to any software applications that you develop using the SDK, including any intellectual property rights that subsist in those applications. 4.2 You agree to use the SDK and write applications only for purposes that are permitted by (a) the License Agreement and (b) any applicable law, regulation or generally accepted practices or guidelines in the relevant jurisdictions (including any laws regarding the export of data or software to and from the United States or other relevant countries). 4.3 You agree that if you use the SDK to develop applications for general public users, you will protect the privacy and legal rights of those users. If the users provide you with user names, passwords, or other login information or personal information, you must make the users aware that the information will be available to your application, and you must provide legally adequate privacy notice and protection for those users. If your application stores personal or sensitive information provided by users, it must do so securely. If the user provides your application with Google Account information, your application may only use that information to access the user"s Google Account when, and for the limited purposes for which, the user has given you permission to do so. 4.4 You agree that you will not engage in any activity with the SDK, including the development or distribution of an application, that interferes with, disrupts, damages, or accesses in an unauthorized manner the servers, networks, or other properties or services of any third party including, but not limited to, Google or any mobile communications carrier. 4.5 You agree that you are solely responsible for (and that Google has no responsibility to you or to any third party for) any data, content, or resources that you create, transmit or display through Android and/or applications for Android, and for the consequences of your actions (including any loss or damage which Google may suffer) by doing so. 4.6 You agree that you are solely responsible for (and that Google has no responsibility to you or to any third party for) any breach of your obligations under the License Agreement, any applicable third party contract or Terms of Service, or any applicable law or regulation, and for the consequences (including any loss or damage which Google or any third party may suffer) of any such breach.

5. Your Developer Credentials

5.1 You agree that you are responsible for maintaining the confidentiality of any developer credentials that may be issued to you by Google or which you may choose yourself and that you will be solely responsible for all applications that are developed under your developer credentials.

6. Privacy and Information

6.1 In order to continually innovate and improve the SDK, Google may collect certain usage statistics from the software including but not limited to a unique identifier, associated IP address, version number of the software, and information on which tools and/or services in the SDK are being used and how they are being used. Before any of this information is collected, the SDK will notify you and seek your consent. If you withhold consent, the information will not be collected. 6.2 The data collected is examined in the aggregate to improve the SDK and is maintained in accordance with Google"s Privacy Policy.

7. Third Party Applications

7.1 If you use the SDK to run applications developed by a third party or that access data, content or resources provided by a third party, you agree that Google is not responsible for those applications, data, content, or resources. You understand that all data, content or resources which you may access through such third party applications are the sole responsibility of the person from which they originated and that Google is not liable for any loss or damage that you may experience as a result of the use or access of any of those third party applications, data, content, or resources. 7.2 You should be aware the data, content, and resources presented to you through such a third party application may be protected by intellectual property rights which are owned by the providers (or by other persons or companies on their behalf). You may not modify, rent, lease, loan, sell, distribute or create derivative works based on these data, content, or resources (either in whole or in part) unless you have been specifically given permission to do so by the relevant owners. 7.3 You acknowledge that your use of such third party applications, data, content, or resources may be subject to separate terms between you and the relevant third party. In that case, the License Agreement does not affect your legal relationship with these third parties.

8. Using Android APIs

8.1 Google Data APIs 8.1.1 If you use any API to retrieve data from Google, you acknowledge that the data may be protected by intellectual property rights which are owned by Google or those parties that provide the data (or by other persons or companies on their behalf). Your use of any such API may be subject to additional Terms of Service. You may not modify, rent, lease, loan, sell, distribute or create derivative works based on this data (either in whole or in part) unless allowed by the relevant Terms of Service. 8.1.2 If you use any API to retrieve a user"s data from Google, you acknowledge and agree that you shall retrieve data only with the user"s explicit consent and only when, and for the limited purposes for which, the user has given you permission to do so. If you use the Android Recognition Service API, documented at the following URL: , as updated from time to time, you acknowledge that the use of the API is subject to the Data Processing Addendum for Products where Google is a Data Processor, which is located at the following URL: https://privacy.google.com/businesses/gdprprocessorterms/ , as updated from time to time. By clicking to accept, you hereby agree to the terms of the Data Processing Addendum for Products where Google is a Data Processor.

9. Terminating this License Agreement

9.1 The License Agreement will continue to apply until terminated by either you or Google as set out below. 9.2 If you want to terminate the License Agreement, you may do so by ceasing your use of the SDK and any relevant developer credentials. 9.3 Google may at any time, terminate the License Agreement with you if: (A) you have breached any provision of the License Agreement; or (B) Google is required to do so by law; or (C) the partner with whom Google offered certain parts of SDK (such as APIs) to you has terminated its relationship with Google or ceased to offer certain parts of the SDK to you; or (D) Google decides to no longer provide the SDK or certain parts of the SDK to users in the country in which you are resident or from which you use the service, or the provision of the SDK or certain SDK services to you by Google is, in Google"s sole discretion, no longer commercially viable. 9.4 When the License Agreement comes to an end, all of the legal rights, obligations and liabilities that you and Google have benefited from, been subject to (or which have accrued over time whilst the License Agreement has been in force) or which are expressed to continue indefinitely, shall be unaffected by this cessation, and the provisions of paragraph 14.7 shall continue to apply to such rights, obligations and liabilities indefinitely.

10. DISCLAIMER OF WARRANTIES

10.1 YOU EXPRESSLY UNDERSTAND AND AGREE THAT YOUR USE OF THE SDK IS AT YOUR SOLE RISK AND THAT THE SDK IS PROVIDED "AS IS" AND "AS AVAILABLE" WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND FROM GOOGLE. 10.2 YOUR USE OF THE SDK AND ANY MATERIAL DOWNLOADED OR OTHERWISE OBTAINED THROUGH THE USE OF THE SDK IS AT YOUR OWN DISCRETION AND RISK AND YOU ARE SOLELY RESPONSIBLE FOR ANY DAMAGE TO YOUR COMPUTER SYSTEM OR OTHER DEVICE OR LOSS OF DATA THAT RESULTS FROM SUCH USE. 10.3 GOOGLE FURTHER EXPRESSLY DISCLAIMS ALL WARRANTIES AND CONDITIONS OF ANY KIND, WHETHER EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO THE IMPLIED WARRANTIES AND CONDITIONS OF MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE AND NON-INFRINGEMENT.

11. LIMITATION OF LIABILITY

11.1 YOU EXPRESSLY UNDERSTAND AND AGREE THAT GOOGLE, ITS SUBSIDIARIES AND AFFILIATES, AND ITS LICENSORS SHALL NOT BE LIABLE TO YOU UNDER ANY THEORY OF LIABILITY FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, CONSEQUENTIAL OR EXEMPLARY DAMAGES THAT MAY BE INCURRED BY YOU, INCLUDING ANY LOSS OF DATA, WHETHER OR NOT GOOGLE OR ITS REPRESENTATIVES HAVE BEEN ADVISED OF OR SHOULD HAVE BEEN AWARE OF THE POSSIBILITY OF ANY SUCH LOSSES ARISING.

12. Indemnification

12.1 To the maximum extent permitted by law, you agree to defend, indemnify and hold harmless Google, its affiliates and their respective directors, officers, employees and agents from and against any and all claims, actions, suits or proceedings, as well as any and all losses, liabilities, damages, costs and expenses (including reasonable attorneys fees) arising out of or accruing from (a) your use of the SDK, (b) any application you develop on the SDK that infringes any copyright, trademark, trade secret, trade dress, patent or other intellectual property right of any person or defames any person or violates their rights of publicity or privacy, and (c) any non-compliance by you with the License Agreement.

13. Changes to the License Agreement

13.1 Google may make changes to the License Agreement as it distributes new versions of the SDK. When these changes are made, Google will make a new version of the License Agreement available on the website where the SDK is made available.

14. General Legal Terms

14.1 The License Agreement constitutes the whole legal agreement between you and Google and governs your use of the SDK (excluding any services which Google may provide to you under a separate written agreement), and completely replaces any prior agreements between you and Google in relation to the SDK. 14.2 You agree that if Google does not exercise or enforce any legal right or remedy which is contained in the License Agreement (or which Google has the benefit of under any applicable law), this will not be taken to be a formal waiver of Google"s rights and that those rights or remedies will still be available to Google. 14.3 If any court of law, having the jurisdiction to decide on this matter, rules that any provision of the License Agreement is invalid, then that provision will be removed from the License Agreement without affecting the rest of the License Agreement. The remaining provisions of the License Agreement will continue to be valid and enforceable. 14.4 You acknowledge and agree that each member of the group of companies of which Google is the parent shall be third party beneficiaries to the License Agreement and that such other companies shall be entitled to directly enforce, and rely upon, any provision of the License Agreement that confers a benefit on (or rights in favor of) them. Other than this, no other person or company shall be third party beneficiaries to the License Agreement. 14.5 EXPORT RESTRICTIONS. THE SDK IS SUBJECT TO UNITED STATES EXPORT LAWS AND REGULATIONS. YOU MUST COMPLY WITH ALL DOMESTIC AND INTERNATIONAL EXPORT LAWS AND REGULATIONS THAT APPLY TO THE SDK. THESE LAWS INCLUDE RESTRICTIONS ON DESTINATIONS, END USERS AND END USE. 14.6 The rights granted in the License Agreement may not be assigned or transferred by either you or Google without the prior written approval of the other party. Neither you nor Google shall be permitted to delegate their responsibilities or obligations under the License Agreement without the prior written approval of the other party. 14.7 The License Agreement, and your relationship with Google under the License Agreement, shall be governed by the laws of the State of California without regard to its conflict of laws provisions. You and Google agree to submit to the exclusive jurisdiction of the courts located within the county of Santa Clara, California to resolve any legal matter arising from the License Agreement. Notwithstanding this, you agree that Google shall still be allowed to apply for injunctive remedies (or an equivalent type of urgent legal relief) in any jurisdiction. January 16, 2019

Download Android SDK Platform-Tools

Before downloading, you must agree to the following terms and conditions.

Terms and Conditions

This is the Android Software Development Kit License Agreement

1. Introduction

1.1 The Android Software Development Kit (referred to in the License Agreement as the "SDK" and specifically including the Android system files, packaged APIs, and Google APIs add-ons) is licensed to you subject to the terms of the License Agreement. The License Agreement forms a legally binding contract between you and Google in relation to your use of the SDK. 1.2 "Android" means the Android software stack for devices, as made available under the Android Open Source Project, which is located at the following URL: http://source.android.com/, as updated from time to time. 1.3 A "compatible implementation" means any Android device that (i) complies with the Android Compatibility Definition document, which can be found at the Android compatibility website (http://source.android.com/compatibility) and which may be updated from time to time; and (ii) successfully passes the Android Compatibility Test Suite (CTS). 1.4 "Google" means Google LLC, a Delaware corporation with principal place of business at 1600 Amphitheatre Parkway, Mountain View, CA 94043, United States.

2. Accepting this License Agreement

2.1 In order to use the SDK, you must first agree to the License Agreement. You may not use the SDK if you do not accept the License Agreement. 2.2 By clicking to accept, you hereby agree to the terms of the License Agreement. 2.3 You may not use the SDK and may not accept the License Agreement if you are a person barred from receiving the SDK under the laws of the United States or other countries, including the country in which you are resident or from which you use the SDK. 2.4 If you are agreeing to be bound by the License Agreement on behalf of your employer or other entity, you represent and warrant that you have full legal authority to bind your employer or such entity to the License Agreement. If you do not have the requisite authority, you may not accept the License Agreement or use the SDK on behalf of your employer or other entity.

3. SDK License from Google

3.1 Subject to the terms of the License Agreement, Google grants you a limited, worldwide, royalty-free, non-assignable, non-exclusive, and non-sublicensable license to use the SDK solely to develop applications for compatible implementations of Android. 3.2 You may not use this SDK to develop applications for other platforms (including non-compatible implementations of Android) or to develop another SDK. You are of course free to develop applications for other platforms, including non-compatible implementations of Android, provided that this SDK is not used for that purpose. 3.3 You agree that Google or third parties own all legal right, title and interest in and to the SDK, including any Intellectual Property Rights that subsist in the SDK. "Intellectual Property Rights" means any and all rights under patent law, copyright law, trade secret law, trademark law, and any and all other proprietary rights. Google reserves all rights not expressly granted to you. 3.4 You may not use the SDK for any purpose not expressly permitted by the License Agreement. Except to the extent required by applicable third party licenses, you may not copy (except for backup purposes), modify, adapt, redistribute, decompile, reverse engineer, disassemble, or create derivative works of the SDK or any part of the SDK. 3.5 Use, reproduction and distribution of components of the SDK licensed under an open source software license are governed solely by the terms of that open source software license and not the License Agreement. 3.6 You agree that the form and nature of the SDK that Google provides may change without prior notice to you and that future versions of the SDK may be incompatible with applications developed on previous versions of the SDK. You agree that Google may stop (permanently or temporarily) providing the SDK (or any features within the SDK) to you or to users generally at Google"s sole discretion, without prior notice to you. 3.7 Nothing in the License Agreement gives you a right to use any of Google"s trade names, trademarks, service marks, logos, domain names, or other distinctive brand features. 3.8 You agree that you will not remove, obscure, or alter any proprietary rights notices (including copyright and trademark notices) that may be affixed to or contained within the SDK.

4. Use of the SDK by You

4.1 Google agrees that it obtains no right, title or interest from you (or your licensors) under the License Agreement in or to any software applications that you develop using the SDK, including any intellectual property rights that subsist in those applications. 4.2 You agree to use the SDK and write applications only for purposes that are permitted by (a) the License Agreement and (b) any applicable law, regulation or generally accepted practices or guidelines in the relevant jurisdictions (including any laws regarding the export of data or software to and from the United States or other relevant countries). 4.3 You agree that if you use the SDK to develop applications for general public users, you will protect the privacy and legal rights of those users. If the users provide you with user names, passwords, or other login information or personal information, you must make the users aware that the information will be available to your application, and you must provide legally adequate privacy notice and protection for those users. If your application stores personal or sensitive information provided by users, it must do so securely. If the user provides your application with Google Account information, your application may only use that information to access the user"s Google Account when, and for the limited purposes for which, the user has given you permission to do so. 4.4 You agree that you will not engage in any activity with the SDK, including the development or distribution of an application, that interferes with, disrupts, damages, or accesses in an unauthorized manner the servers, networks, or other properties or services of any third party including, but not limited to, Google or any mobile communications carrier. 4.5 You agree that you are solely responsible for (and that Google has no responsibility to you or to any third party for) any data, content, or resources that you create, transmit or display through Android and/or applications for Android, and for the consequences of your actions (including any loss or damage which Google may suffer) by doing so. 4.6 You agree that you are solely responsible for (and that Google has no responsibility to you or to any third party for) any breach of your obligations under the License Agreement, any applicable third party contract or Terms of Service, or any applicable law or regulation, and for the consequences (including any loss or damage which Google or any third party may suffer) of any such breach.

5. Your Developer Credentials

5.1 You agree that you are responsible for maintaining the confidentiality of any developer credentials that may be issued to you by Google or which you may choose yourself and that you will be solely responsible for all applications that are developed under your developer credentials.

6. Privacy and Information

6.1 In order to continually innovate and improve the SDK, Google may collect certain usage statistics from the software including but not limited to a unique identifier, associated IP address, version number of the software, and information on which tools and/or services in the SDK are being used and how they are being used. Before any of this information is collected, the SDK will notify you and seek your consent. If you withhold consent, the information will not be collected. 6.2 The data collected is examined in the aggregate to improve the SDK and is maintained in accordance with Google"s Privacy Policy.

7. Third Party Applications

7.1 If you use the SDK to run applications developed by a third party or that access data, content or resources provided by a third party, you agree that Google is not responsible for those applications, data, content, or resources. You understand that all data, content or resources which you may access through such third party applications are the sole responsibility of the person from which they originated and that Google is not liable for any loss or damage that you may experience as a result of the use or access of any of those third party applications, data, content, or resources. 7.2 You should be aware the data, content, and resources presented to you through such a third party application may be protected by intellectual property rights which are owned by the providers (or by other persons or companies on their behalf). You may not modify, rent, lease, loan, sell, distribute or create derivative works based on these data, content, or resources (either in whole or in part) unless you have been specifically given permission to do so by the relevant owners. 7.3 You acknowledge that your use of such third party applications, data, content, or resources may be subject to separate terms between you and the relevant third party. In that case, the License Agreement does not affect your legal relationship with these third parties.

8. Using Android APIs

8.1 Google Data APIs 8.1.1 If you use any API to retrieve data from Google, you acknowledge that the data may be protected by intellectual property rights which are owned by Google or those parties that provide the data (or by other persons or companies on their behalf). Your use of any such API may be subject to additional Terms of Service. You may not modify, rent, lease, loan, sell, distribute or create derivative works based on this data (either in whole or in part) unless allowed by the relevant Terms of Service. 8.1.2 If you use any API to retrieve a user"s data from Google, you acknowledge and agree that you shall retrieve data only with the user"s explicit consent and only when, and for the limited purposes for which, the user has given you permission to do so. If you use the Android Recognition Service API, documented at the following URL: , as updated from time to time, you acknowledge that the use of the API is subject to the Data Processing Addendum for Products where Google is a Data Processor, which is located at the following URL: https://privacy.google.com/businesses/gdprprocessorterms/ , as updated from time to time. By clicking to accept, you hereby agree to the terms of the Data Processing Addendum for Products where Google is a Data Processor.

9. Terminating this License Agreement

9.1 The License Agreement will continue to apply until terminated by either you or Google as set out below. 9.2 If you want to terminate the License Agreement, you may do so by ceasing your use of the SDK and any relevant developer credentials. 9.3 Google may at any time, terminate the License Agreement with you if: (A) you have breached any provision of the License Agreement; or (B) Google is required to do so by law; or (C) the partner with whom Google offered certain parts of SDK (such as APIs) to you has terminated its relationship with Google or ceased to offer certain parts of the SDK to you; or (D) Google decides to no longer provide the SDK or certain parts of the SDK to users in the country in which you are resident or from which you use the service, or the provision of the SDK or certain SDK services to you by Google is, in Google"s sole discretion, no longer commercially viable. 9.4 When the License Agreement comes to an end, all of the legal rights, obligations and liabilities that you and Google have benefited from, been subject to (or which have accrued over time whilst the License Agreement has been in force) or which are expressed to continue indefinitely, shall be unaffected by this cessation, and the provisions of paragraph 14.7 shall continue to apply to such rights, obligations and liabilities indefinitely.

10. DISCLAIMER OF WARRANTIES

10.1 YOU EXPRESSLY UNDERSTAND AND AGREE THAT YOUR USE OF THE SDK IS AT YOUR SOLE RISK AND THAT THE SDK IS PROVIDED "AS IS" AND "AS AVAILABLE" WITHOUT WARRANTY OF ANY KIND FROM GOOGLE. 10.2 YOUR USE OF THE SDK AND ANY MATERIAL DOWNLOADED OR OTHERWISE OBTAINED THROUGH THE USE OF THE SDK IS AT YOUR OWN DISCRETION AND RISK AND YOU ARE SOLELY RESPONSIBLE FOR ANY DAMAGE TO YOUR COMPUTER SYSTEM OR OTHER DEVICE OR LOSS OF DATA THAT RESULTS FROM SUCH USE. 10.3 GOOGLE FURTHER EXPRESSLY DISCLAIMS ALL WARRANTIES AND CONDITIONS OF ANY KIND, WHETHER EXPRESS OR IMPLIED, INCLUDING, BUT NOT LIMITED TO THE IMPLIED WARRANTIES AND CONDITIONS OF MERCHANTABILITY, FITNESS FOR A PARTICULAR PURPOSE AND NON-INFRINGEMENT.

11. LIMITATION OF LIABILITY

11.1 YOU EXPRESSLY UNDERSTAND AND AGREE THAT GOOGLE, ITS SUBSIDIARIES AND AFFILIATES, AND ITS LICENSORS SHALL NOT BE LIABLE TO YOU UNDER ANY THEORY OF LIABILITY FOR ANY DIRECT, INDIRECT, INCIDENTAL, SPECIAL, CONSEQUENTIAL OR EXEMPLARY DAMAGES THAT MAY BE INCURRED BY YOU, INCLUDING ANY LOSS OF DATA, WHETHER OR NOT GOOGLE OR ITS REPRESENTATIVES HAVE BEEN ADVISED OF OR SHOULD HAVE BEEN AWARE OF THE POSSIBILITY OF ANY SUCH LOSSES ARISING.

12. Indemnification

12.1 To the maximum extent permitted by law, you agree to defend, indemnify and hold harmless Google, its affiliates and their respective directors, officers, employees and agents from and against any and all claims, actions, suits or proceedings, as well as any and all losses, liabilities, damages, costs and expenses (including reasonable attorneys fees) arising out of or accruing from (a) your use of the SDK, (b) any application you develop on the SDK that infringes any copyright, trademark, trade secret, trade dress, patent or other intellectual property right of any person or defames any person or violates their rights of publicity or privacy, and (c) any non-compliance by you with the License Agreement.

13. Changes to the License Agreement

13.1 Google may make changes to the License Agreement as it distributes new versions of the SDK. When these changes are made, Google will make a new version of the License Agreement available on the website where the SDK is made available.

14. General Legal Terms

14.1 The License Agreement constitutes the whole legal agreement between you and Google and governs your use of the SDK (excluding any services which Google may provide to you under a separate written agreement), and completely replaces any prior agreements between you and Google in relation to the SDK. 14.2 You agree that if Google does not exercise or enforce any legal right or remedy which is contained in the License Agreement (or which Google has the benefit of under any applicable law), this will not be taken to be a formal waiver of Google"s rights and that those rights or remedies will still be available to Google. 14.3 If any court of law, having the jurisdiction to decide on this matter, rules that any provision of the License Agreement is invalid, then that provision will be removed from the License Agreement without affecting the rest of the License Agreement. The remaining provisions of the License Agreement will continue to be valid and enforceable. 14.4 You acknowledge and agree that each member of the group of companies of which Google is the parent shall be third party beneficiaries to the License Agreement and that such other companies shall be entitled to directly enforce, and rely upon, any provision of the License Agreement that confers a benefit on (or rights in favor of) them. Other than this, no other person or company shall be third party beneficiaries to the License Agreement. 14.5 EXPORT RESTRICTIONS. THE SDK IS SUBJECT TO UNITED STATES EXPORT LAWS AND REGULATIONS. YOU MUST COMPLY WITH ALL DOMESTIC AND INTERNATIONAL EXPORT LAWS AND REGULATIONS THAT APPLY TO THE SDK. THESE LAWS INCLUDE RESTRICTIONS ON DESTINATIONS, END USERS AND END USE. 14.6 The rights granted in the License Agreement may not be assigned or transferred by either you or Google without the prior written approval of the other party. Neither you nor Google shall be permitted to delegate their responsibilities or obligations under the License Agreement without the prior written approval of the other party. 14.7 The License Agreement, and your relationship with Google under the License Agreement, shall be governed by the laws of the State of California without regard to its conflict of laws provisions. You and Google agree to submit to the exclusive jurisdiction of the courts located within the county of Santa Clara, California to resolve any legal matter arising from the License Agreement. Notwithstanding this, you agree that Google shall still be allowed to apply for injunctive remedies (or an equivalent type of urgent legal relief) in any jurisdiction. January 16, 2019